Paraklet

Paraklet – znaczenie słowa

W ewangelii Jana czterokrotnie Duch Święty nazywany jest pocieszycielem:

Jn 14:26 26. A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem. (BT)

Jn 15:26 26. Gdy jednak przyjdzie Pocieszyciel, którego Ja wam poślę od Ojca, Duch Prawdy, który od Ojca pochodzi, On będzie świadczył o Mnie. (BT)

Jn 16:7 7. Jednakże mówię wam prawdę: Pożyteczne jest dla was moje odejście. Bo jeżeli nie odejdę, Pocieszyciel nie przyjdzie do was. A jeżeli odejdę, poślę Go do was. (BT)

14:16-16 BT Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami był na zawsze

Ten ostatni werset otwieram w innych tłumaczeniach i stwierdzam, że tłumaczenie „pocieszyciel jest najczęstsze” ale nie jedyne:

14:16-16 Bp A Ja poproszę Ojca, a da wam innego obrońcę, aby był z wami na zawsze.

14:16-16 NS a ja poproszę Ojca i da wam innego wspomożyciela, aby był z wami na wieki

Pauliści: A ja będę prosił Ojca i da wam innego Wspomożyciela, aby pozostał z wami na zawsze

Nowy Testament Współczesny przekład: Ja zaś będę prosić Ojca i on da wam jeszcze kogoś do pomocy, aby zawsze był z wami.

Popowski: a ja poproszę Ojca, i da wam innego Rzecznika, aby zawsze był z wami

Przy tym ostatnim jest przypis: „Nie da się w przekładzie oddać całego bogactwa znaczeń wyrazu oryginalnego. Greckie bowiem słowo, które tu przetłumaczone jest na „Rzecznik”, oznacza kogoś, kto wzywa, powołuje, zaprasza, zachęca, dodaje otuchy, pociesza, prosi, lituje się, broni, jest orędownikiem, wspomożycielem, adwokatem, rzecznikiem.”

Pewnie dlatego redaktorzy BT V zrezygnowali z przekładu:

Tysiąclatka V wyd. : Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Parakleta da wam, aby z wami był na zawsze

Kto ma racje?

Nie ma dobrego rozwiązania

– albo uszczuplić znaczenie

– albo posłużyć się terminem, który ma wielkie szanse być niezrozumiałym

My postaramy się zrozumieć. Trudno zapamiętać cały przypis ks. Popowskiego, więc dobrze jest wszystkie znaczenia pogrupować wokół czterech kategorii. Paraklet to ten, który nam daje:

– radę

– pocieszenie

– napomnienie

– obronę

Jednocześnie warto znać najbardziej pierwotne znaczenie słowa Paraklet – ktoś, kogo się woła.

Jakie to ma znaczenie? Skoro uświadomimy sobie, jak bardzo potrzebujemy w życiu rady, pocieszenia, napomnienia i obrony, otworzy nas to na Ducha Świętego, bo odkryjemy Go jako dawcę żywotnych dla nas potrzeb.

Wzywajmy zatem Ducha Świętego – Parakleta

Skomentuj

